mandag 11. mai 2009

Betongstøping

Jeg har støpt betong med min systerdatter Fanny i helgen. Jeg så ett program på svensk TV4 og ville prøve.

Jeg kjøpte en 25 kg sekk finbetong. Den er ferdigblandet og man trenger kun å tilsette vann. Vi fant frem noen former vi ville bruke og endte opp med følgende:
  • Isterningform fra IKEA med hjerter.
  • 3 kamskjell-skjell.
  • En babypotte.
  • En 50cl petflaske.
Jeg blandet betong med vann til massen ble helt fast, ikke rinnende og ikke klumpete. Jeg tipper man kan ha den løsere men da må man være tålmodig med tørkeprosessen.

Så var det bare å olje inn formene og fylle på. I etterkant ser jeg att vi skulle ha tatt noen tynne stikker for å prikke i betongmassen, dette for å fjerne luftbubbler som det ble ganske mye av. Min søsters mann sa også att han har lært seg å ha i lite såpevann i for å fjerne luftbobbler. Skal prøve det neste gang.

Ellers var dette ett veldig morsomt pyssel. Men man bør ha litt tålmodighet for ting må herde. Hjertene ble kjempesøte og petflasken ble skåret av på mitten og vi presset ned ett stearinlys i den. Når dette er brunnet ned vil det være en perfekt størrelse for neste lys.

Potta ble nesten ødelagd når vi tok den ur formen for vi adde ikke låtit den herde nok og den hadde mer luftbobbler enn de andre tingene. Men ellers likte jeg den godt. Ville plassere den med en pelargon ved utedasset. Mer tips om betongstøping finner du her.

Finbetong (jeg kjøpte en tønne med lokk til forvaring), Bøtte for å blande betong, plasthankser, nøytral billig olje, former. Vi hadde en med bokstaver også men de blir jo speilvendte så vi droppet den denne gangen. Husk også såpevann og pinne å prikke i betongen etter den er fyllt i formene.

Vi støpte inn våre hender i bunn av potta. Fanny lagde også ett fat med stener i. Badminton er ellers obligatoriskt på hytta!

Den ferdige potta. Skulle definitivt må bra av å ha blitt prikket litt i forkant og vi skulle hatt den i formen mye lenger. Tenker att større føremål bør ha løsere betongmasse og mye lenger tid i herding. Tålmodighet er nok nøklen her!

4 kommentarer:

  1. Tålmodighet er alltid nøkkelen ;-)

    SvarSlett
  2. Fin potte forresten. De er sikkert ikke mange som har makan ;-)

    SvarSlett
  3. Så morsomt Agneta!!
    Jeg kunne tenkt meg betong hjerter, noen mulighet for ett lite bytte?? "håper det"... :o)

    SvarSlett
  4. Fredrikke; jeg tok bare med med et hjerte til Oslo. Men jeg har planer om å lage flere her når ateje er på plass. Du skal selvsagt få noen av meg! Bytte med deg er alltid morsomt!

    SvarSlett

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics