fredag 5. desember 2008

Jeg har støpt lys!

Dere kan ikke ane hvor stolt jeg er! Fikk ideen av min syster i Sverige som hadde sett noe ala dette i et ukeblad. Jeg har bare gjort om på oppskriften som i utgangspunkte var med farget lysmasse og kaffeduft... (urk...)

Nå ble det hvit stearinblanding i de vakkreste stettkoppene jeg hadde i butikken. Oppskriften er som følger. Jeg har lest på pakken jeg kjøpte (som ikke var så veldig utførlig) og så søkte jeg på nett. Da fant jeg denne oppskriften på Origo som jeg hadde stor nytte av.

* Lag et vannbad med en stor kasserolle og en rustfri bolle som er litt større en kasserollen.

* Hell i lysrester eller støpemasse i bollen og vent til det har smeltet. Først er det bare masse, sen blir det en klump som flyter i den rinnende stearinen, så har du en helt flytende massse till slutt. Jeg brukte termometer, når massen er 75-80 grader er den redo for å helles opp i formene.

* Jeg brukte som sagt kaffekopper, i disse brukte jeg tape for å feste veken i bunn. Viktig å få det sentrert. Så tok jeg trespydd som brukes til grilling som feste for veken i toppen av koppen. Også der festet jeg med tape. (dette forberedte jeg mens massen smeltet)

* Så er det dags å bruke en øse for å fylle lysmassen opp i koppene. Ettersom jeg ikke hadde så mye masse så slo jeg av varmen slik att det ikke ble for varmt. Den rekker ikke å stivne i bollen.

* Sentrere så veken igjen når massen er fyllt opp i formene.

* Etterfyll når det har stivnet litt, massen synker sammen og da blir det en liten grop. Det stivner først kring veke og kanter slik at det synker sammen i en ring...

Så er det bare å vente til det har stivnet og det tar vel noen timer? Det er det jeg gjør nå... venter...

Kanske sees vi i morgen?

1 kommentar:

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics