lørdag 20. desember 2008

Overlockkurs!

Jeg var på Sømsenteret og fikk opplæring på min overlock. Jeg har en Bernina 800DL som jeg er veldig glad i. Problemet var at jeg ikke helt skjønte alle instruks i boka. Vi gikk igjennom maskinens alle knapper og ratter. Og som Marit sa, alle skal brukes. Jeg lærte mange kjekke triks for vanlig bruk samt mange funksjoner jeg ikke viste fantes.

DIF= Diffrensialen var veldig smart. Denne ratt regulerer stoffmatingen. Hvis dere ser på transportøren på maskinen har dere faktisk to plater. Dersom du endrer diffrensialen oppover i skalan mater maskinen inn mer stoff men syr fortsatt ikke raskere. Det er alltså den ene transportøren som beveger seg raskere. Den pakker alltså sammen stoffet. Dette er helt supert når du syr i veldig elastiske stoffer. Jeg liker feks å lage skjørt av gamle strikkagensere, og når jeg bruker overlocken for å sy sidene har jeg endt opp med en side som blir "vågig" pga at stoffet blir strukket ut. DIF fikset dette lekende lett. Endrer du den nedover mater maskinen mindre stoff, dvs du kan strekke stoffet dersom du trenger det av noen grunn. Feks for å lage en buet kant eller noe?

Stinglengde,
har jeg brukt lite, kun hatt den på standardinstilling. Flott å kunne endre stinglengden ved sying på forskjellige stoffer. Tykke tykke stoffer er det flott åF kunne ha lenger sting på og andre tynne stoffer kunne sy tettere for å lage en fin kant.

Trådspenning en er en viktig funksjon på overlocken, den kan brukes til å lage spesielle sømmer. Feks til å rynke stoffet. Og med en rynkefot kan man gjøre rynkingen superenkelt!

Man kan fjerne en tråd og lage falsk flatlock.
Man kan lage rullesøm som kan brukes til avslutt på kjoler og skjørt feks. Og! Det er supert å bruke effekttråd4r som blanke tråder eller tykkere i en av nålene.

Så lærte jeg meg også å se på sømmen og veta hvilken tråd som var vilken på maskinen. Jeg kan nå alltså se hvilken tråd jeg skal forandre på dersom jeg synes sømmen ble stygg feks. Marit låt meg sy med forskjellig farge på alle fire trådene og det gjorde susen. Nå ser jeg forskjell og vet hva som er undertråd og overtråd.

Man kan sy i en fiskeline med hjelp av en spesiell fot. Da kan man feks gjøre en kant som er litt stiv. Det er jo mengder med tilbehør som forvandler maskinen fra en til en annen. Meget meget morsomt. Egentligen så trenger man jo nesten ikke en vanlig symaskin! Eller jo, det gjør man jo men du verden så morsom en overlock er når man kjenner alle funksjoner! Løp og kjøp! (Hos meg ;)

Og så fant jeg dette verktøyet når jeg surfet på nett. Hehe! Et must for alle syglade!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics