onsdag 10. september 2008

Kurs er gøy!

Nå begynner jeg å bli seriøst urolig. Det er alltfor stille i ukene. Hvorfor må kommunene være så strenge med gateannonsering/gatebukker? De fleste av oss setter vel skilterne slik at de ikke er i veien for barnevogner, blinde og rullatorer? Eller gjør vi ikke?

Det er jo farligere i trafikken med syklister som ikke kan bestemme seg for om de skal sykle som bil eller som gangtrafikant.

De dagerne jeg har turt å sette skilten oppe i gaten (enten på gitteret runt Kunsthøgskolen, eller ved treet som står på utkanten av fortauet) så har jeg masse besøkende som elsker sjappa. De drikker kaffe, tar med brosjyrer om kurs, skriver seg i mailinglisten og mange kjøper noe i butikken.

Men uten annonseringen oppe i gata finner de ikke hit. Norge vil ha flere gründere, men de vil ikke hjelpe til. Nei, det var dumt sagt, slik er det:

Om jeg hadde jukset og gått arbeidsledig i tre måneder etter jeg sagt opp jobben. For å så melde meg inn i NAV for å så be om starte egetbidrag ville jeg kvalifisert til både dagpeng og evt startbidrag i oppstartfasen. Dagpeng i opp til 6 måneder. Startbidrag på opp till 400.000.-
(Dette er vanlig, til og med advokater gjør det for å starte ny byrå når de bryter ut fra ett annet.)

Eller om jeg bodde på bygda (der husleien er billig og kundegrunnlaget er mindre) så hadde jeg også kunnet få samme type støtte.

Men, ettersom jeg vil drive i storby, så må jeg enten drive med forskning, havbruk eller starte en bedrift som har potensiell vekstmulighet til utlandet.

Det er så trist at jeg gråter. Kvinnelige grundere vil de også ha? Men hvor da? Tipset jeg får er å søke legater og stipend. Nok klaging!

Igår startet første kurs for i høst. Det er mønsterkurset som kjører igang med 6 motiverte og flinke kursdeltakere. Vi ligger godt ann i tidskjemaet og jeg gleder meg allerede til neste uke.

Nå skal jeg spise lunch og høre litt på radio.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics