tirsdag 3. mars 2009

Krabbebukse av t-shirt

Jeg skal ha en gruppe fra et husflidslag på besøk her neste tirsdag, en type inspirasjonskveld med omsøm som tema. Derfor går jeg igjennom mine prosjekter og lager litt eksempler. Idag:

Krabbebukse i størrelse 84


Finn frem ett mønster du liker samt ett voksenplagg som er stort nok. Jeg bruker barnemønster fra gamle bøker og blader. Dette er krabbebukse i størrelse 84 fra boken "Lettsydde småbarnklær". Husmorforlaget 1973.


Alltid presse for best resultat! Merk att jeg sier presse og ikke stryke. Fikk lære meg å ikke "gni" stoffer med strykejærnet da det lett formes om. Så PRESS på bare. :)


Plassere ut mønster på ditt plagg og sjekk detaljer som du vil ha med. Var nøye med trådrett!!


Jeg tegner inn sømmonn på mine mønster, da trenger jeg aldrig å lure på om det skal være med eller ikke. Dessuten er det kjempelett å klippe langs med kanten på papiret. Merk at mønsterdelen er tegnet inn og sømmonn utenpå dette. Tydlig å klart!


Sy sammen buksene i innersømmene. Jeg har brukt min overlock til dette da det er en jearsey t-shirt jeg har brukt. Jeg stiller inn differansen litt strammere når jeg syr da soffet er veldig elastiskt og mykt når det er vasket mange ganger.


Når sømmen er sydd i overkant og i buksebenet er det dags å legge i strikk i livet. Har du noen å ta mål på er det jo lurt. Her har jeg bare tatt det litt på sjans.


Ser dere lommen? Den var på brystet på t-shirten, nå ble det en liten lomme frem på buksa.


Ferdig, liten bukse med strikk i livet og vanlig søm i benen. Snipp snapp på en time. Her ser dere også boken jeg brukt og symaskinen jeg syr på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics