fredag 4. april 2008

Mønsterkonstruksjon!


Igår kveld kjørte vi igang første kurs i mønsterkonstruksjon. Det ble et maraton i matematikk og linjaler og målebånd.

Mette som er hovedkursleder pisket oss igjennom 4 timer med vinkler, matematiske utregninger og viskelær. Det var kjempegøy og nå har alle 6 deltakere en egen base. En base er et grunnmønster. Denne gangen, individuellt måltilpasset for et skjørt.

Dette grunnmønster skal brukes til å sy en prøve på til neste gang. Da vil vi se om vi har målt riktig, regnet ut riktig og tegnet riktig. Har vi det, vil vi ha 6 skjørt som sitter som skudd på jentene. Har vi det ikke så korrigerer vi på skjørtet, og fører over disse rettelserne på basen som siden kan ses som ferdig konstruert.

Neste gang skal vi gå igjennom noen av de enklere måtene å bruke basen på for å få andre design på skjørtet. Jeg gleder meg til å se hva ideer kursdeltakene kommer opp med.

Hva er så bra med å kunne mønsterkonstrukjon da??
  • Du kan lage egen design og endelig få drømmeskjørtet!
  • Du kan forandre mønster du kjøper!
  • Du får mye bedre forståelse for hva du kan fikse selv på et skjørt som ikke sitter helt optimalt!
Idag fredag har det vært mye folk i farten, dette helt i motsettning til andre fredager, nå faller min idé om at kanske ha stengt fredager isteden for mandager. Jeg kanske rett og slett ikke skal ha stengt!? Nå er klocka snart halv 5 og jeg skal rydde litt nede i kjellern etter kurset i går. Her har det vært fullt opp hele dagen.

Kjøledisken er tilbake, louder than ever... Men den er min og jeg er glad i den. Ja, jeg fester meg lett vid slike ting som egentligen alle andre synes er stygge og gamle. Den er jo fin fortsatt, så lenge den fungerer som den skal må den ikke pensioneres.

Vi snakkes!
Klemings
AgnetaN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics