søndag 12. oktober 2008

Aeropress og kjellerrydding

I dag har Sømmelig vært stengt men jeg og mannen min har vært nede i kjelleren og renset ut i kottene. Så har jeg levert ting fra handleturen og sverigepaket. Kule näbbstövlar från Norrland, noen vesker, litt bluser, kjoler, solbriller, bøker, stoffer, osv.

Jeg har blitt frelst idag. Jeg hentet kaffe fra Kaffekvern.no og kjøpte samtidlig med meg en aeropress. Den lager en god kopp sort kaffe på under en minutt. Kaffen er helt uten grut pga filterfunsjonen og smaken er nydelig. Vi prøvde med en Guadalupe Colombia. Man må kverne kaffen mye mye finere enn presskanne men ikke fullt så fint som til en espresso.

Nå blir det en på Sømmelig (for å lage dagens), en hjemme og mannen min har bestillt en til jobbet. Nå kan vi sette thermoskannen på hylla og bare presse fersk kaffe til hver kopp.

For en kopp god sort kaffe:

* Legg i et filter og fukte det med vann
* Plassere kolben på koppen
* Legg i 20 gr kaffe, en måleskje, pakket og struken
* Vann opp til 4:e målepunkt, 94 grader (samme som til presskanne)
* Rør vann og kaffe i 10 sekunder
* Press ned kolben på 20 sekunder

KLART!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics