fredag 24. oktober 2008

Jeg bobbler over av inspirasjon!

Igår åpnet jeg litt senere på Sømmelig for jeg er fortsatt ikke helt 100%, men dagen gikk fort da jeg hadde masse hyggelige kunder innom som spiste og koset seg. Bæretreffen var også på plass som vanlig.

På kvelden hadde vi to kurser, Mette og jeg med kjolekurs i systua og May med strikkekurs i lillstua. Jentene på kjolekurset er kjempeflinke. De som vi rakk å korrigere i går var det nesten ikke noe å ta på, bitte små forandringer. Det betyr at de har vært flinke i designen og nøye med måltaking. Ingen hadde sydd i skjult glidelås før og de klarte det på første eller andre førsøk. Det er bra det!

Jeg blir så utrolig inspirert og får så masse ideer når huset er fullt av entusiastiske mennesker. Uansett om det er sying, strikking eller kunder i butikken. Jeg har hundre ideer i hode og håper jeg en dag får tid og energi til å slippe dem løs!

Nå som jeg har hatt så vont i nakken pga forkjølelse så står veteposer på lista. Designen kan man jo gjøre presis som man vill med men prinsippet er jo såre enkelt:
  • Velg form på posen og lag ett mønster.
  • Sy to poser, en for vetekornen og et "putetrekk".
  • Posen for vetekorn fyller du og syr igjen.
  • Putetrekkposen syr du sammen med noen form for åpne- og lukkeløsning. (glidelås, knapper, borrelås, knyting...)
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å ha to poser, men jeg vil ha det. Posen ligger jo ofte rett på kroppen og da er det flott å kunne vaske den. Og om du kan ta vekk ytterposen kan du også ekspirmentere med flere typer stoff. Posen skal jo varmes i micro i ca 5 minutter og ikke alle stoff kan gå i micro. På bilden ser dere min kanin, en Vetevärme © Original som jeg fikk av mine foreldre i julegave for noen år siden. Kaninen kommer fra Beljas gåva ab i Sverige.

Ved å ha to poser, en utenpå og en inne i så kan man bruke mange forskjellige yttermaterialer, jeg tenker redesign også. Hva med å bruke stoff fra en ullgenser, eller ta knapperaden fra en herreskjorte? Eller kjøpe seg litt hverdagsluxus i ett cashmerestoff? Det er pen og vanlig å bruke er linstoff. Hva med å strikke noe? Bruke en gammel skjerf å tove den litt?

Nå har jeg lyst å ha en pysselkveld å sy veteposer. Perfekte gaver. På nakken når man er stiv. På magen den der dagen i måneden da det er som verst?

Kanske det skal bli mitt prosjekt til neste onsdag når vi har kveldsåpent! Så kan jeg selge dem på Sømmelig også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin
 
Bloggurat Clicky Web Analytics